Gft in de wijk
- Beschikbaar sinds
- Laatste wijziging
De gemeente Groningen is gestart met een pilot om groente-, fruit- en tuinafval (gft) gescheiden in te zamelen via aparte gft-containers op straat. In wijken waar ondergrondse containers worden gebruikt, wordt gft-afval momenteel bij het restafval ingeleverd. Een groot deel van dit gft wordt er in de nascheidingsfabriek alsnog uitgehaald en verwerkt tot groengas. Hoewel dit een nuttige toepassing is, biedt gescheiden inzameling van gft-afval extra milieuwinst: het gft-afval kan worden gecomposteerd en als bodemverbeteraar worden toegepast in de landbouw, wat duurzamer is en ook lagere verwerkingskosten met zich meebrengt.
De pilotlocaties met gft-containers zijn gelegen in Vinkhuizen en de Rivierenbuurt. Inwoners die binnen een bepaalde afstand van de geplaatste gft-containers wonen, ontvingen een brief met uitleg over de pilot en de mogelijkheid om zich aan te melden. Na aanmelding werd hun huisvuilpas geautoriseerd voor het gebruik van de gft-container in hun buurt.
De directie Stadsbeheer heeft Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) gevraagd omwonenden te enquêteren om inzicht te krijgen in het gebruik van de gft-containers en de ervaringen van inwoners. Hierbij is onderzocht hoe zij het gebruik van de gft-containers ervaren, wat hun motivaties zijn om wel of niet deel te nemen aan de pilot, en in hoeverre zij belemmeringen ondervinden bij het scheiden van gft-afval. De uitkomsten van dit onderzoek bieden aanknopingspunten voor een mogelijke uitbreiding of aanpassing van de pilot.